"Knäckebröd är min nya last"

Om folk bara fattade hur mycket den där reklamen egentligen sa om oss västerlänningar. Vi äter på tok för mycket bröd, och ris, och pasta, och potatis. Och framförallt, vi ska ha juice till frukosten och kanske lite marmelad på "smörgåsen". Asså folk är idioter.

Om vi säger så här. I slutändan handlar allt endast om huruvida man gör av med den energin som man tillför kroppen. Det är fullt möjligt att göra av med energin från mackor, pasta (och andra kolhydrater), de är snabba. Vissa tror att det är bra att de är snabba. Det är bra i vissa fall. Om du tillexempel har tränat kan det vara bra. Då behöver kroppen något som snabbt kan göra den pigg. Men på kvällen, näe?
Sanningen är att det är protein och fett som i första hand ger kroppen mättnadskänsla. Prova själv och ät er mätta på kött istället för pasta. Ni kommer snart inse att ni snart blir hungriga efter en tallrik pasta medan ni står er längre på en tallrik kött med grönsaker. Grönsaker innehåller näring och inte särskilt mycket energi.

Mina magproblem handlar om att jag har bombat kroppen med socker. Och det kan jag säga och skämmas lite grann. Det började med att jag slutade äta bröd (wow, bröd mättar inte, det ger en bukfylla) för att senare ersätta den mättnaden med godis vilket är genialt (hellre äta godis, det är godare än bröd och ger ungefär samma kalorimängd. Och det värsta med detta är att det är helt sant). Det var genialiskt tills jag insåg hur enormt trött kroppen blir av godis. Mina magproblem är starkt ihopkopplade med mitt sockerberoende och min trötthet. Detta beror på (enligt vad jag förstår) att jag eventuellt drabbats av candidasvamp i magsäcken (ofräscht jag vet). Detta gör att så fort jag äter socker svullnar magen upp och jag ser gravid ut. Den andra biverkningen är att bara jag petar på magen gör den ont. Aj aj. Så hörrni! dags att styra upp er kost.hållning Visst, det är fördelaktigt att inte kunna äta godis och annat skit, men samtidigt är det inte kul att alltid få problem när man äter det.
Nu har jag försökt lägga om kosten så att jag äter enligt GI. Jag känner mig mycket mättare mycket längre och magbesvären är inte lika påtagliga (förutom när jag fuskar vilket händer oftare än man tror).
Så, bort med sockret och in med proteinet. Du blir piggare, gladare och inte lika beroende av gift.

PUSSHEJ

Varför ens bry sig?

Skriv om du måste

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress tack

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0