Tjejtidningar: vilken är din favorit?

Som prenumerant för nästintill samtliga av dagens tjejtidningar (för övre tonåren-unga vuxna) tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina fundereringar kring dessa (bara för att jag har tråkigt och inget att göraI).

GLAMOUR
Bedömning: Glamour är i grunden en internationell tidning vars svenska utgåva startades upp av Charlotta Flinkenberg (tidigare chefredaktör för Veckorevyn). Tidningen omfattar allt ifrån svenska till internationella kändisar och modetrender. Glamour har en sund profil då medarbetarna isig uttycker sig mänskligt och personligt i sina artiklar/reportage. De förespråkar den operfekta människan och tar upp allt emellan kroppskomplex till sexuell identitet, mode och sminktrender. Glamour är den enda tjejtidning, enligt mig som lyckats hålla en bred profil samt hålla en bra kvalitet.

Veckorevyn/veckorevyn.com
Bedömning: Som prenumerant på Veckorevyn sedan 5 år tillbaka är mitt helhetsintryck att tidningen utarmats totalt. Iochmed chefredaktörsbyten från den stabila och personliga Charlotta Flinkenberg till allas vårt hatobjekt/kärleksobjekt Ebba von Sydow, har tidningen bytt både profil och attityd. Tidningen är tunn, innehåller förvisso inte så mycket reklam (vilket är bra), innehåller en hel del orelevanta artiklar/reportage som inte riktigt träffar alla målgrupper. Förhoppningsvis kommer tidningen att bli bättre om deras nuvarande chefredaktör bestämmer sig för att hålla en och samma grund och endast utveckla den till något bättre. Nätsatsningen är populär men drar ned tidningen då det förekommer mycket skitsnack, skvaller och nedvärderande kommentarer.

Cosmopolitan
Bedömning: Cosmopolitan har mycket att vinna på sin internationella profil. Genom att tidningen finns i x länders olika utgåvor kan redaktionerna använda sig av varandras material som t.ex. intervjuer av världskändisar. Dock anser jag att tidningen inte riktigt håller i ett avgränsat perspektiv då de inte riktigt är personliga nog att träffa sin målgrupp. Bristen på intressanta ämnen att skriva om leder ofta till att redaktionerna fokuserar mycket på tidlösa ämnen som sex vilket gör att innehållet faller. Cosmopolitan skulle kunna hålla en mycket högre standard om de fokuserade mer på sin individuella utgåva.

Solo
Bedömning: Solo är i princip en b-kopia utav cosmopolitan. Här ser vi ett väldigt utarmat innehåll som ofta blir rörigt. De har inte riktigt någon specifik attityd utan skriver mest allmänt. Innehåller blir trist och enformigt. Solo känns som en något äldre variant än tidningen FRIDA som enligt många tjejers åsikt är en dålig förebild för unga tjejer. Redaktionen känns inte mogna nog att stå som förebild för sin målgrupp utan skriver ofta på ett hyffsat rått sätt vilket ger tidningen en lite kaxigare framtoning. Brister även då de inte har en ordentlig hemsida att klicka sig fram på.


Det här är som sagt mina åsikter, vad har ni läsare för åsikter om dessa tidningar?


Varför ens bry sig?

Skriv om du måste

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress tack

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0