Snålhet.

Jag och Johanna pratade idag om snålhet. Vilket otroligt ocharmigt drag det är. Jag tycker att man själv får ut så otroligt mycket av att vara generös, sen om man inte får tillbaks varenda krona varje gång är mindre betydligt. Jag och Johanna har exakt samma syn på pengar, även om hon är mer generös än vad jag har varit. Jag har haft massa skulder att betala varje månad men nu är jag tillbaks in the game. Som nu, när Johanna flyttat in hos oss så blir det mer och mer att vi betalar varannan gång, eller man känner ju på sig när det är ens egen tur att betala. Jag är stolt över mig själv och känner mig som en otroligt bra människa varje gång jag får chansen (och har möjligheten) att bjuda någon annan människa. Jag vet hur det är att ha dåligt med pengar och se sig själv gå miste om en massa roligheter. Att bjuda någon på något är bland den finaste gåvan man kan ge... Och då pratar jag inte bara pengar. Att kunna erbjuda en annan person sin tid, sitt umgänge, sin tillvaro är också väldigt fint. Men, det är inte allt. Om någon har dåligt med pengar och någon annan har mycket mer känns det som att man liksom borde bjuda.

Framförallt tycker jag att snåla människor borde ändra sin syn på att bjuda/vara generös. Är man generös så blir andra det mot en själv dessutom så mår man mycket bättre själv av det. Att få bjuda någon gör en automatiskt till en bättre människa (om man ska vara ego nu med). Folk känner sig tacksamma, glada och dessutom så kan ju den personen med mer pengar njuta av att slippa sitta på en massa kosing men ändå inte kunna dela sin glammiga tillvaro med någon annan.

Jag säger såhär:
Hellre dela med sig av sin tre-litersdunk med vin och ha trevligt än att sitta för sig själv och dricka. Eller vad tycker ni?


Varför ens bry sig?

Skriv om du måste

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress tack

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0