Boktips!

Är det någon som kan rekommendera några sköna "chic-lits" som jag kan roffa åt mig på biblan? Har äntligen förnytat mitt bibliotekskort så det vore kul att få några tips.

Mina egna favoritförfattare inom Chiclit är:

Marian Keyes - Den första chiclitförfattaren jag läste något om. Hennes böcker om familjen Walsh är underbar och fokuserar både på personlighet men också ytlighet och förändring. I var och en utav hennes böcker får vi följa någon av systrarna Walshs liv. Ingen är likt den andras men samtliga är både intressanta och humoristiska.

Denise Rudberg:
Denise Rudberg är svensk chiclitförfattare och har skrivit en serie böcker om överklassen (eller snarare adliga) personer som bor kring Östermalm allihop. Denise beskriver livet vi alla fantiserat (negativt såsom positivt) om kring Stureplan. Hon för oss med personlighet och humor mellan paradvåningarna och sturebadets gymavdelning. Helt klart en page-turner.

Sophie Kinsella:
Har skrivit b la "en shopaholics bekännelser" och låter oss, den vägen, få frossa i allt från Marc Jacobs väskor till ett i slutändad övertrasserat konto. Liksom de andra författarinnorna är Sophie bra på att förmedla och måla upp en intressant personlighet vilket ger stor gemenskap med läsarens funderingar och önskningar.

Det finns givetvis en he del andra chiclitförfattare/författarinnor som skrivit enstaka böcker, översatta till svenska, som också är värda att nämnas. Men börja med de här!
Själv ska jag kasta mig in på Jane Fallons "getting rid of Matthew" nu, en av de böcker jag köpte i London. Ett bra tips är helt klart att läsa Chiclits på engelska då språket ofta är hyffsat banalt och förståeligt för oss som inte är bäst på engelska.


Varför ens bry sig?

Skriv om du måste

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress tack

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0