Välbefinnande

Har tänkt en hel del kring det här begreppet nu när jag har kommit igång med träningen igen. Välbefinnande är för mig att känna lugn, stolthet och att man är nöjd med sig själv, att man har nått sina mål och presterat enligt sina värderingar och ideal. Då mindes jag ett tillfälle för väldigt länge sen när jag och Johanna tränade på friskis. Tror att det var i ettan i gymnasiet. Jag hets-sprang och Johanna trampade på maskinen. Vi avslutade träningen en fredag i massage-stolarna på friskis i Skanstull. Jag tror vi hade köpt med oss fredags-bilagorna och aftonbladet/expressen som vi satt och läste samtidigt som vi blev masserade efter träningen. Det var välbefinnande för mig! Att kunna unna sig vardagslyx är helt ovärderligt och underbart!

Det här är tips för er (som liknar mig), så här gör jag för att få till vardagslyx och välbefinnande!

- Om du känner dig svullig (typ en torsdagskväll efter "jag är vad du äter" och tänker, imorrn, då börjar mitt nya sunda liv. Ta en promenad på 20 minuter och ät en banan. Du kommer känna dig oemotståndlig, du kommer att känna dig lyckad och väldigt glad över att du redan nu dragit igång med din plan. Dessutom kommer du att somna mycket bättre!

- Bjud en kompis på fika/en öl. För det första kommer personen ifråga bli jätteglad över att du är en så generös och schyst kompis. Dessutom kommer hon/han känna sig utvald då du bjuder så att hon/han kan följa med. För det andra, vilken otrolig självförtroende-boost för dig själv. Du kan känna att du har gjort något bra, att du sprider glädje och att du är en generös vän.

- Sätt dina räkningar på autogiro/automatiska överföringar till den dag lönen kommer. När du väl har fått in lönen kan du gladeligen njuta spontant över de tillgångar/inkomst du har kvar.

- Efter en dålig dag på jobbet, köp ett par skvallertidningar/chiclit-bok, gå hem och lägg dig på sängen och frossa i skvaller/annan hjärndöd aktivitet. Det är du värd!

- Planera matinköp/nikotininköp. Wow, vilket powerboost det är att komma hem med 4 kassar mat som bara väntar på att bli tillagad. Köp snygga matlådor - det är mer motiverande att laga mat till rejäla matlådor. Detta kommer leda till att du både känner dig hälso-smart (du har ju givetvis köpt mat som du mår bra av, på riktigt), du kommer spara pengar (en vanlig, men ändå lyxig måltid kostar ungefär 25 kr allt som allt att ta med till jobbet), en vanlig lunch kostar runt 75 kr, här sparar du in 50 kr per dag.

- Skriv träningsdagbok. Forum för träningsplanerare hittar du b la på funbeat, där du kan diskutera, skriva in och planera din träning och lägga upp mål.

- Rensa din garderob och ordna loppis. Du tjänar in en del pengar och helt plötsligt upptäcker du kläderna som legat gömda på grund av överflöder som du nu kan använda!

- Drick smoothie istället för mackan på kvällen. Mitt bästa tips är vaniljyoghurt (finns låg laktos, jag dricker den) lättsockrad och blanda i ett äpple och en banan. Supergott och ett hälsosamt alternativ!

- Lägg upp kortsiktiga mål och belöna dig själv när du når dom. Kan vara allt från att träna en dag i veckan, inte äta godis i vardagen under en vecka, leva på din budget t.ex. Att lyckas ger självförtroende, att sätta gränser ger självkänsla.


Varför ens bry sig?
Postat av: linda

Hej kul att du gillade jackan, den är köpt i en butik här i Oslo som heter evanaki. Märket heter Phard och är italienskt, finns säkert i sverige också!

2008-10-09 @ 22:29:14
URL: http://lindaandersson.blogg.no

Skriv om du måste

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Din bloggadress tack

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0